KALENDARIUM 2022­

Eventuella ändringar och mer detaljer meddelas med rött på anslagstavlor och hemsida.

MÅNAD

DAG

TID

AKTIVITET

KOMMENTAR

Januari

Februari

20

14

Årsmöte. (kaffe med bröd serveras från kl. 13:30)

Brf Bladets föreningslokal på Barks väg 14.

31 mars -3 april

Trädgårdsmässan "Nordiska Trädgårdar" på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Läs mer på www.for.se eller Nordiska Trädgårdar (Öppnar ny sida)

1

Egna vattenkranar och kopplingar skall vara stängda senast denna dag.

Egna vattenkranar och kopplingar skall stängas i god tid före påkopplingen av vattnet för området. Styrelsen och vattenansvariga tar ej ansvar för eventuellt öppna kranar som kan orsaka vattenskador på de enskilda tomterna eller i stugorna.

9

12

Vattnet slås på om väderleken tillåter.

Om problem uppstår vid påkopplingen skjuts denna upp åtminstone en vecka.

7

10 - 16

Kurs i hur man flätar trädgårdsstöd.

På lott 63. Kursledare Sanna Jacobson.

Maj

Container till Tivoli och Ålkistan.

Endast trädgårdsavfall får kastas i containern men även rent trä går bra. Grenar och kvistar skall minskas ner, så att allt får plats i containern. Observera att annat avfall, plast, metall etc. ej accepteras i denna container utan måste transporteras till lämplig återvinning. Plastsäckar med trädgårdsavfall måste alltså tömmas på sitt innehåll.

10 - 12.30

Arbetsdag. Mer information om hur den ska genomföras meddelas senare.

Mer information om vilka arbeten som skall utföras kommer att finnas under länken Aktuellt och på anslagstavlorna.

C:a 13

Kurs i att odla ömtåliga växter i ”fel” zon.

Vid föreningsstugan, direkt efter arbetsdagens slut. Kursledare Mattias Svanström.

15

Plantbytardag tillsammans med bl.a. Bergshamra För Alla.

Vid Kafé Sjöstugan

11

10

Bouletävling för fjortonde året i rad under ledning av fjolårets vinnare Gunnel och Kjell.

Samling på Ålkistans parkering.

11

22

Jakt på mördarsniglar.

Samling vid föreningsstugan.

24

10 och 12

Midsommarlunch vid föreningsstugan

OBS! Vi klär stången kl. 10. Ta med blommor och grönt. Lunch kl. 12, ta med egen lunch och allt som du behöver till den. Bord och stolar finns framställda.

26

10 - 14

Kurs i hur man anlägger och hävdar en äng i samarbete med Ulriksdals koloniförening.

Kursledare Veronica Holm. Plats meddelas senare.

1 - 3

Container till Tivoli och Ålkistan. Häcken runt Tivolis parkering klipps.

3

10 - 17

Trädgårdsevenemanget Tusen Trädgårdar.

Trädgårdsevenemanget Tusen Trädgårdar hålls vartannat år runt om i hela Sverige. Frivilligt deltagande, man sätter ut en vattenkanna vid grinden under den tid man deltar.

Augusti

13

Sommarmöte vid föreningsstugan.

Augusti

13

18

Kräftskiva.

Kräftskiva vid föreningsstugan. Ta med egna kräftor och egen dryck, även porslin, glas och bestick. Bord och stolar får var och en ta fram ur förrådet och även ställa tillbaka. Inget tält finns uppställt!

3

Skördemarknad. Koloniföreningen säljer egna produkter tillsammans med andra aktörer.

Vid föreningsstugan

Container till Ålkistan och Tivoli

Endast trädgårdsavfall får kastas i containern men även rent trä går bra. Grenar och kvistar skall minskas ner, så att allt får plats i containern. Observera att annat avfall, plast, metall etc. ej accepteras i denna container utan måste transporteras till lämplig återvinning. Plastsäckar med trädgårdsavfall måste alltså tömmas på sitt innehåll.

17

10 - 12.30

Arbetsdag. Mer information om hur den ska genomföras meddelas senare

Mer information om vilka arbeten som skall utföras kommer att finnas under länken Aktuellt och på anslagstavlor.

16

Vattnet stängs av till koloniområdet.

Vattenansvariga stänger huvudkran och öppnar alla avtappningsventiler för området. Egna utekranar och eventuella egna anslutningar in till husen måste snarast därefter öppnas av respektive kolonist och skall vara öppna tills inget vatten längre droppar från kranarna. Om detta inte görs, kan dessa kranar och anslutningar frysa sönder och detta tar inte koloniföreningen ansvar för.

6

15 - 19

Haga-Brunnsvikens vänners ljusfest.

Koloniföreningen sätter ut marschaller utmed Tivolivägen. Avslutas med korvgrillning.